Rally

Alla inlägg under november 2011

Av - - 27 november 2011 11:03

Rallan gömmer sig bara i huset. Kan de vara för hon kanske har ont ?


här e en morgon bild, ralls på taket :)
visst ser hon ledsen ut 


 

ARG

Av - - 26 november 2011 21:34

åååååååh jag blir så sur !
Jag frågar mamma vart roslagstull ligger och hon bah, jag tänker inte åka till vet. på helgen de kan du glömma.

seeen sa hon, köp en ny kanin !
(okej jag kommer inte säga vad jag tänkte och sa om det för då kommer det bli flra hundatiotvåfemtiotolvhundra rader !! )
så säger min store bror också. jag fattar inte vad deras problem e.
Fatta vad jag har att göra med,
Dom alla är så dumma och störda!
Jag hatar att hon hatar djur !
jag fattar inte hur man kan.
jag vill flytta heh.
ååååååååh hon gör mig så arg. Vad ska jag säga ? hon fattar aldrig något.
Hon bryr sig inte ett dugg om rally, bara jäkla pengar.
på väg till vet i fre, sa jag visst är hon jätte söt,
Hon sa inte ens Jaaa, och jag menar , rallan är sjukt söti ( hhihi )
SÅ ÅHH.......... jag behövde skriva av mig.

Av - - 26 november 2011 21:27

Hurraaaaaa, rallan har druckit vatten !!!;D
Men hon har inte ätit nått D:
tack för alla tips och kommentarer/svar, de har hjälpt ;)

Av - - 26 november 2011 16:57

Den absolut vanligaste orsaken till mag-tarmrubbningar av alla slag på kaniner är felaktig utfodring. När en för fiberfattig, energi- och fettrik kost ges kommer slemhinnan i tarmen att bli underutvecklad, peristaltiken stimuleras inte tillräckligt, de nyttiga bakterierna trivs inte och immunförsvaret utvecklas dåligt. Till en början visar sig problemen kanske bara som lös avföring. Kroppen förmår inte att bilda de torra fina ”pluttarna” när tarmen inte är uppbyggd som den ska vara och många kaniner blir så överviktiga av den energirika kosten att de inte kommer åt att äta sin nattavföring. Det blir en ond cirkel som gör att systemet fungerar allt sämre och till slut får kaninen magsmärtor. Kaniner blir mycket allmänpåverkade av magsmärta (till skillnad från annan typ av smärta) och upphör att äta helt. Tillståndet förvärras då ytterligare och om mag-tarmmotoriken (peristaltiken) avstannar helt (ileus) kan gasbildning uppstå i tarmarna (trumsjuka) och magsäcken kan fyllas med vätska (magsäcksöverfyllnad). Eftersom tarmarna står stilla och kaninen saknar förmåga att kräkas blir den bildligt talat en tidsinställd bomb. Förloppet kan gå mycket hastigt från det att kaninen slutar äta till att den avlider, det kan handla om några få timmar. Får man inte igång rörelserna i mag-tarmkanalen kan magsäcken blir så stor att den pressar på lungorna så att andningen upphör eller att tarmväggen brister.

källa: http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/mag-och-tarmrubbningar-kanin/190

Av - - 26 november 2011 16:14

Har nyss städat och så..
Vet ni vad jag har gjort ? ^^
Jag gjorde ett dubbel hus med hennes denna rosa, nedanför.
   
plus en annan kartong som jag skärde hål och "dörringång" heheh.
så nu ser det ut såhär,
 
under sängen...
 


   

Av - - 26 november 2011 10:34

Okej jag har tre viktiga frågor.
- ska man verkligen kunna höra kanin magar typ kurra, eller den gör ljud ? :O
jag tror att jag har läst att den inte ska det, så jaupp. kan den ?????? för hon bajsar inte löst xD
- och före andra, hon käääkar inte, inte hö, inte grönsaker inge pelets, bara en godis bit jag gav !
och det ser inte ut som hon har druckit  nått heller.
Såååå jag har lite panik. heh.
- Hon gör ingenting utom att bara sitta, fast nu ligger hon ( 1 gång idag ) eller är i sitt hus, eller buren...
Vaaad skaaa jaaaag gööööra ??????????       

Jag har typ massa mycket mega panik......

Här e en bild på sötis från igår, innan vet.
   
   

juste, hallå hennes öga har inte blivit bättre, kan kaniner sova med ett öppet öga ?

...

Av - - 25 november 2011 22:18

Ska ge rallan antibiotika och örondroppar nu.. Hennes öga är not bättre, är det någon som vet vad det kan vara ? :o
Iallafall tack för kommentarena/svaren, för att se va jag svara, klicka på senaste kommentarer hehahah xD
Jajaja ses.

Av - - 25 november 2011 14:01

Glömde bara skriva om hennes tassar, kolla, visst ser det hemskt ut ? ;( 
   

Veterinären sa att jag skulle bara smörja med salva, men att det är ovanligt på unga kaniner, såå...
vad kan jag göra åt saken mer än att ta salva ?

Translate

Presentation

:)

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Rally

 

                                                        

                                                                       

        


Ovido - Quiz & Flashcards